Hiányzó apák, hiányzó fiúk - gendertémájú filmek az idei BIDF-en

Olvasási idő
3perc
Eddig olvastam

Hiányzó apák, hiányzó fiúk - gendertémájú filmek az idei BIDF-en

január 20, 2020 - 22:19
Kiemelten ajánljuk Ugron Réka "Fiam, Iulian" és Katarzyna Lesisz "Neked táncolok" c. filmjét.

Január 27. és febr. 2. között kerül sor Budapesten, az Arénában a . A igen színvonalas és változatos – a magyar történelem különböző korszakaitól ( ) a át   és nehézségeiig szédítően sok téma megelevenedik a filmvásznon.

A gazdag repertorából természetesen nem maradnak ki a női és az LMBTQ vonatkozású alkotások sem. Láthatunk filmet , , a kenyai , , a különc , az egyedülálló orosz nőkről, akik kétségbeesésükben iratkoznak. A című filmben a meleg férfi főszereplő váltig bizonygatja: megélhetési forrása, a pornó és prostitúció „a legjobb munka a világon” – vajon a végén is így látja? És mit jelent az, hogy „”?

Nem fogunk tehát az egészestés versenyfilmeket nézve sem unatkozni,  én azonban most az általában érdemtelenül kevesebb figyelmet élvező rövidfilmek közül emelnék ki két alkotást. Ami összeköti őket, az a reménytelennek tűnő várakozás toposza, és a nemi sztereotípiák kifinomult megkérdőjelezése.  

 

A Ugron Réka 34 perces diplomafilmje, amelyet 2019-ben a 19. Filmtettfeszten . Gyakran szokás kiosztani a tudatos gyermekteleneket azzal, hogy öregkorukban majd senki nem fogja rájuk nyitni az ajtót. A film fájdalmasan rámutat, hogy ez akkor sem garantált, ha (az elvárásokat teljesítve, vagy saját akaratunkból) szülünk.

A középkorú, mélyen vallásos Ana Romániában, a Duna-delta egy kis falujában, Gorgovában él. A települést mindössze 40 km választja el a tengertől, de ő még sosem járt ott. Családon belüli erőszak miatt elhagyta a férjét, aki, élve a bántalmazók gyakori bosszúeszközével, ellene fordította fiát. A tizenéves Iulian – aki a közeli városban tanul, de hétvégente hazajár a faluba – nemhogy nem látogatja meg az anyját (aki pedig nagyon várja), de a telefont sem veszi fel neki, sőt még akkor sem hajlandó fogadni a köszönését, ha személyesen egymásba botlanak a boltban. Ana a hasonló helyzetben levő nők egyetlen reménysugarába kapaszkodik: majd egyszer rájön a gyerek az igazságra!  Mindez a felszín alatt szinte minden helyi családban meghúzódó generációs konfliktusokat tetézi: a fiatalok menekülnek a faluból, gyűlölik a szegényes körülményeket, ezekért szüleiket hibáztatják, és lenézik. Maguk is átveszik a patriarchális szemléletet, amely a gondoskodást nem tekinti munkának – legfeljebb csak akkor, ha egy idegen számára végzi el a szülő, és pénz jár érte. A kiutat a kétségbeesésből a női barátság, testvériség jelenti, és végül talán mégis megcsillan Ana arcán egy mosoly.

Vetítési időpontok: január 28. kedd 20 óra; Február 2. vasárnap 11 óra

Kísérőfilm: (r. Ócsai Dorottya) – 3 nevelőszülő 3 szemszög 3 történet emberségről.

Facebook event:

 

A , a fiatal lengyel rendezőnő, Katarzyna Lesisz alkotása, 17 perce sűrített felnőtté válás. Garantáltan tetszeni fog azoknak (is), akik film, könyv vagy musical formájában megkedvelték a balettozó fiút, Billy Elliotot. A film elnyerte az IDFA (International Documentary Filmfestival Amsterdam) Legjobb gyerekszereplős dokumentumfilm díját.

A kis Wiktor, szigorú tanára irányítása és nagymamája elismerő mosolyai mellett lelkesen gyakorolja a spicceket és pliéket. Készül a nagy megmérettetésre, ahol eldől, hogy engedik-e tanulmányaiban a következő szintre lépni. Tanára bosszúságára gyakorlás közben néha elkalandozik a figyelme: azon tűnődik, vajon a társai szülei közt ott fog-e ülni a külföldön élő apja. Különösebben nem nyomasztja a kérdés, hogy meghaladhatja-e a társadalmi elvárásokat – a baj az, hogy az apját sem. A kecses táncműfajt választó fiú, noha közvetlen környezete támogatja, lehet, hogy számíthat még kellemetlen percekre;  a gyermekét elhagyó, neki csalódást okozó apa viszont bármiféle rosszallás nélkül élheti világát és elhanyagolhatja szülői felelősségét. A fiú végül megadóan hallgat együttérző, de realista nagymamájára, és tudomásul veszi a tényeket: nem függhet a vágyott elismeréstől, önmagáért kell az álmait követnie.   

Vetítési időpontok: január 28. kedd 20:15 és január 29. szerda 14 óra

Kísérőfilmek:  (r. Barbora Hollan) – egy édesanya elszánt küzdelme a rákkal

 (r. Lasse Linder) - groteszk melodráma egy - ember és állat közötti - nem mindennapi kapcsolatról.

Facebook event:

 

Egyszeri adomány

Make Adomany a Nokert Egyesuletnek (Nokert.hu)



A hülyeség kora - filmkritika kicsit másképp

november 30, 2009 - 06:25
A hülyeség kora

Láttam egy filmet, mi több: jópárszor  megnéztem. Nem saját elhatározásomból, hanem félig-meddig muszájból: ifjúsági vetítéseken voltam kísérő. Elsőre döbbenetes volt, másodjára lebilincselő, harmadjára érdekes, negyedjére olyan részletekre is fel tudtam figyelni, melyek fölött addig elsiklottam. Talán most értettem meg a gyermekeimet igazán, akik fejcsóválásom ellenére hatodszor is képesek megnézni ugyanazt a filmet. Ezt én időrablónak tartottam eleddig. Nos, nem volt teljesen igazam.
 

Ajánlott nőközpontú/feminista filmek listája

szeptember 09, 2010 - 11:49
Köszönjük a szerzőnek, hogy engedélyezte a lista átvételét!

Első megjelenés: Réka M. Cristian. “Gender and Cinema: All Sides of the Camera” in Réka M. Cristian & Zoltán Dragon. Encounters of the Filmic Kind: Guidebook to Film Theories. Szeged: JatePress Szegedi Egyetemi Kiadó, 2008, 83-104. (Ez a lista a 103. oldalon található.)

A dőlt betűs részek a szerkesztő kiegészítései.

 

Nőközpontú/feminista filmek

 

Where Are My Children (1916, dir. Lois Weber)

Mantrap (1926, dir. Victor Fleming)

A Homofóbiaellenes Világnap alkalmából: The Kids Are All Right (2010) – film egy leszbikus család életéről

május 17, 2011 - 10:08
A filmekben, sorozatokban egyre gyakrabban fordulnak elő meleg, illetve leszbikus szereplők. Ezek az ábrázolások ugyan új sztereotípiákat termelnek ki (nem minden meleg férfi excentrikus, magas hangtónusú humorzsák, aki szereti a rózsaszínt és szívesen vásárolgat hetero barátnőjével :) és nem minden leszbikus nő rövid hajú, férfias öltözetű, és visel sötét keretes szemüveget :) ), ugyanakkor megítélésem szerint jótékony hatásúak is lehetnek, rögtön mert egyáltalán láthatóvá teszik a homoszexuális embereket, és a társadalom hasznos tagjaként (gyakran pl.

A lány és a farkas, avagy nem félünk az Alkonyattól

június 02, 2011 - 10:05

Az amerikai kritika – érdemtelenül – nagyon csúnyán lehúzta Catherine Hardwicke filmjét, és a magyar vélemények is – szerintem eltúlzottan – fanyalgók. "Piroskás Twilightnak" nevezik az alkotást – véleményem szerint ez egyértelműen előítélet (az azonos rendező miatt). Nekem az Alkonyat helyett inkább Shyamalan A falu c. művével (amit nagyon kedvelek) támadtak asszociációim. Adott egy (noha mérsékelten, de) lázadó, kívülálló, bátor hősnő, Valerie.

Saját fürdőszoba

április 13, 2012 - 20:28

A segítség című, Kathryn Stockett regénye alapján készült film a ’60-as évek Amerikájában, ezen belül Jacksonban, Mississippi állam fővárosában játszódik, a feketék polgárjogi mozgalmának idején. Rosa Parks híres akcióján-amikor nem adta át a helyét a buszon egy fehér utasnak-már túl van a társadalom, és az afro-amerikaiak egy része Martin Luther King vezetésével küzd a faji megkülönböztetés ellen, a feketék jogegyenlőségéért.

Női karakterek és science-fiction 3.

március 22, 2010 - 09:34

Vajon miért van az, hogy a science-fictionben megjósolt jövőképek zöme az időben távoli Földet vagy pusztulásra, vagy sanyarú sorsra ítéli? Ha körülnézünk, akkor talán elég egyértelművé válik a válasz: amennyiben a jelenleg is munkálkodó társadalmi erők irányát követjük, nem sok pozitív végkifejlet várható szülőbolygónkra nézve.

Született feministák? Semmiképp!

május 05, 2010 - 20:30

Ellentétben a True Blood-dal vagy a Pushing Daisies-zel, rajongója nem vagyok a sorozatnak, szórakozásképpen mégis megnézem, ha tehetem – azonban biztos nem a feminista mondanivalója miatt, az ugyanis, mint mondtam, nincs neki. Sokszor inkább – még ha nem is annyira, mint egy tipikus női sorozat, brazil szappanopera – éppen, hogy szembehelyezkedik a feminizmus elveivel, és előmozdítja a nőkkel kapcsolatos negatív sztereotípiákat.